Krwawiące i bolące dziąsła? Obnażające się korzenie? Ruchome zęby?
To może być paradontoza.

Choroba przyzębia

Choroba przyzębia, zwana potocznie paradontozą, jest po próchnicy zębów drugą w kolejności chorobą odpowiedzialną za utratę zębów. Istotą tego schorzenia jest to, że nie dotyka samych zębów (one pozostają często zupełnie zdrowe), ale  struktur je otaczających: kości i  dziąseł.
Paradontoza objawia się najczęściej po 30 – tym roku życia i ma niewątpliwie podłoże genetyczne.
Jest to choroba przewlekła. Może rozwijać się całe lata nie dając zauważalnych objawów.
Pacjenci, którzy rzadko zgłaszają się na wizyty kontrolne, mogą zauważyć pierwsze symptomy w momencie, gdy stan jest już bardzo zaawansowany. Będą to:

• ból i krwawienie z dziąseł
  • rozchwianie i przemieszczanie się zębów
  • obnażające się korzenie zębów
  • stany zapalne dziąseł przy pojedynczych zębach

Czy paradontozę można raz na zawsze wyleczyć?

Niestety nie, ale można  znacząco zahamować jej  postęp. Wymaga to jednak żelaznej konsekwencji w postępowaniu, głównie ze strony pacjenta. Konieczna jest również stała, dobra opieka lekarza prowadzącego lub specjalisty periodontologa (paradontologa).
Pacjenci z chorobą przyzębia muszą stosować reżim higieniczny i zgłaszać się na wizyty kontrolne, co 3 -6 miesięcy.

Mechanizm powstawania paradontozy

Głównym sprawcą paradontozy i czynnikiem wywołującym jest kamień nazębny. Jego obecność wywołuje cały ciąg niekorzystnych zjawisk o charakterze przewlekłego zapalenia, a w efekcie zniszczenie tkanek otaczających ząb.
Niestety, powstałego kamienia nazębnego nie można usunąć z powierzchni zęba szczotką. Powinien to zrobić lekarz lub higienistka  wykonując skaling piaskowanie.
Kamień nazębny zwłaszcza ten poddziąsłowy jest niezwykle niebezpieczny. Musi być całkowicie usunięty nawet z głębokich kieszonek. W tym przypadku to już zadanie specjalisty periodontologa.

Czy ubytek kości wokół zęba, powstały na skutek choroby, można odtworzyć?

Tak, jest to możliwe, ale muszą zaistnieć określone warunki. Jak każdy zabieg medyczny, zabieg sterowanej regeneracji kości ma wskazania i przeciwwskazania. Tego typu zabiegi odtwórcze to przyszłość medycyny.
Najlepiej jednak nie dopuścić do rozwinięcia się choroby. W porę przeciwdziałać jej niszczącym skutkom. Oto kilka rad dla pacjentów:

• zgłaszać się regularnie na wizyty kontrolne
  • wykonywać okresowo, na polecenie lekarza zdjęcie pantomograficzne
  • reagować, jeśli pojawi się któryś z wyżej wymienionych objawów
  • stosować się ściśle do zaleceń lekarza w kwestii niezbędnych zabiegów higienicznych

Jeśli zobaczysz  u siebie taki obrazek, jest to sygnał by jak najszybciej zgłosić się do swojego stomatologa z prośbą
o profesjonalne czyszczenie zębów z osadu.